Bettina Bock

German Linguistics, Language Didactics
Year 2019

Universität zu Köln

Institut für deutsche Sprache und Literatur II

Albertus-Magnus-Platz 1
50923 Köln

Portrait of Bettina Bock
Photo: private

Research areas

  • discourse linguistics

  • language and inclusion/participation

  • language in politics

  • barrier-free communication

Publications

  • 2021, zus. mit Pirkko F. Dresing

    Multimodale Lesestrategien. Eine empirische Rekonstruktion auf Basis von Laut-Denk- und Eye-Tracking-Daten.

    In: MiDU – Medien im Deutschunterricht. DOI: https://doi.org/10.18716/OJS/MIDU/2021.0.2

  • 2021, zus. mit Daniela Frickel, Wiebke Dannecker, Susanne Mischo, Kerstin Ziemen, Anke Groß-Kunkel

    Kohärenz in der Lehrer*innenbildung? Fachdidaktische und sonderpädagogische Wissensbestände von Lehramtsstudierenden im Fach Deutsch zur Förderung sprachlich-literarischen Lernens.

    In: k:on Journal 1/2021

  • Wir alle und fremdsprachige Kinder. Soziale Ein- und Ausschließung in metapragmatischen Diskursen.

    In: Lublin Studies in Modern Languages and Literature 45(2), 149-161, 2021.

  • Sprachbarrieren – Teilhabebarrieren: Zu (Schwer-) Verständlichkeit und Sozialsymbolik vereinfachter Wahlprogramme.

    In: Wegner, Anke/ Frisch, Julia/Vetter, Eva/ Busch, Matthias (Hrsg.): Bedingungen und Bezüge politischer und sprachlicher Bildung. Schwalbach: Wochenschau, 85-110, 2021.

  • Der Deutschunterricht Nr. 1/2021

    TeXtkompleXität.

    Hrsg. zus. mit Daniela Frickel

  • „Leichte Sprache“ – Kein Regelwerk. Sprachwissenschaftliche Ergebnisse und Praxisempfehlungen aus dem LeiSA-Projekt.

    In: Kommunikation – Partizipation – Inklusion, Band 5, Berlin 2019.

  • „Blindes Schreiben“ im Dienste der DDR-Staatssicherheit. Eine text- und diskurslinguistische Untersuchung von Texten der inoffiziellen Mitarbeiter.

    In: Sprache – Politik – Gesellschaft, Band 9, Bremen 2013.

Activities

    • Colloquium „Doing Asymmetry“

      Bettina M. Bock and Thorsten Merl are organising the colloquium "Doing Asymmetry: Interdisciplinary Perspectives on Verbal Behaviour and Pedagogical Practice".

      On four dates, researchers will talk about the concept of asymmetry from linguistic, educational and sociological perspectives. What theoretical foundations and what implicit semantics exist in the disciplines, and in what way are they compatible with each other?

      Topics:

      Starts on
      20.01.22

      Event access: Public

      online

      18:00 — 19:30

    • Colloquium „Doing Asymmetry“

      Bettina M. Bock and Thorsten Merl are organising the colloquium "Doing Asymmetry: Interdisciplinary Perspectives on Verbal Behaviour and Pedagogical Practice".

      On four dates, researchers will talk about the concept of asymmetry from linguistic, educational and sociological perspectives. What theoretical foundations and what implicit semantics exist in the disciplines, and in what way are they compatible with each other?

      Topics:

      Starts on
      13.01.22

      Event access: Public

      online

      18:00 — 19:30

    • Colloquium „Doing Asymmetry“

      Bettina M. Bock and Thorsten Merl are organising the colloquium "Doing Asymmetry: Interdisciplinary Perspectives on Verbal Behaviour and Pedagogical Practice".

      On four dates, researchers will talk about the concept of asymmetry from linguistic, educational and sociological perspectives. What theoretical foundations and what implicit semantics exist in the disciplines, and in what way are they compatible with each other?

      Topics:

      Starts on
      16.12.21

      Event access: Public

      online

      18:00 — 19:30

    • Image / Language

      Science is inconceivable without language. But what about images? In six articles, the new Junge Akademie Magazin explores this question from different perspectives. Additionally, the poster page poses the question, solely through pictures, of what influence such simple images as emojis have on our ideas of science and of scientists.

      Topics:

      Michael Bies, Bettina Bock, Benedict Esche, Stefanie Büchner, Isabelle Dolezalek, Martin Dresler, Benedict Esche, Boris N. Konrad

      Berlin 2021

      Grafik, auf der im Mittelpunkt das Wort "Bild" steht
    • diejungeakademie@ inklusives Wissensquiz

      Wir laden ein zum gemeinsamen Rätseln! Teilnehmen können alle, die neugierig auf Wissenschaft sind - ob mit oder ohne Lernschwierigkeiten.

      Moderiert wird das Quiz von Frederik Poppe und Carsten Schnathorst.

      Topics:

      Starts on
      29.06.21

      Event access: Public

      online

      19:00 — 20:30

    • Vom Guten im Schlechten: Kalender 2021

      Unser neuer Kalender „2021 – Vom Guten im Schlechten“ mit zwölf wissenschaftlichen Betrachtungen und einer Werkserie von Julian Charrière ist erschienen: ein Plädoyer für die Wissenschaften, die Kunst und ihre Verbindungen zur Gesellschaft.

      Topics:

      2020