Pirkko Husemann

Pirkko Husemann

born 1974
Member since 2013
subject: Theatre Studies / Dance Dramaturgy

Contact
Schwankhalle Bremen
Buntentorsteinweg 112
28201 Bremen

Tel.: (0421) 520 80 710
Fax: (0421) 520 80 715
husemann@schwankhalle.de

Research Areas

  • Dance, Institution and Critique

  • Cultures of Curating

  • Living Archives

  • Dance Dramaturgy

  • Choreographic Methods

 

Curriculum Vitae

  • since 2015

    Artistic director of Schwankhalle Bremen, a laboratory for the independent performing arts (schwankhalle.de/en/)

  • since 2013

    Teaching assignments at the University of Hamburg and Hildesheim, the University for Music and Dance Cologne, the University for Music and Performing Arts Frankfurt/Main and the Inter-University Centre for Dance Berlin

  • since 2012

    Artistic research project on the origin, transformation and legitimation of cultural institutions

  • 2012/2013

    Dramaturgy assistant for the Dance Congress 2013 in Düsseldorf

  • 2008-2012

    Dance Curator at Hebbel am Ufer, Berlin

  • 2008

    PhD, Johann Wolfgang Goethe-University, Frankfurt

  • 2007/2008

    Public Relations for the Bureau du Théâtre et de la Danse at the French Embassy in Berlin

  • 2005/2006

    Research assistant for the Dance Congress 2013 in Düsseldorf

  • 1997-2004

    Freelancer for Künstlerhaus Mousonturm, Frankfurt/Main

  • 1994-2002

    Studies in Theatre, Film and Media, German and European Ethnology/Cultural Anthropology, Johann Wolfgang Goethe-University, Frankfurt/Main

Featured Publication

Choreographie als kritische Praxis. Arbeitsweisen bei Xavier Le Roy und Thomas Lehmen

Choreographie als kritische Praxis. Arbeitsweisen bei Xavier Le Roy und Thomas Lehmen

Das kritische Potenzial des zeitgenössischen Bühnentanzes wird meist in der Aufführung lokalisiert. Dabei lässt es sich bereits im künstlerischen Schaffensprozess verorten. Am Beispiel von Xavier Le Roy und Thomas Lehmen werden choreographische Arbeitsweisen vorgestellt, die Kritik an den Produktionsbedingungen von Tanz üben. Während das Feld kultureller Produktion in der Tanzforschung überwiegend ausgeklammert bleibt, wird es hier mitgedacht und zwar als konstitutiv für die »kritische Praxis«. Ziel der Studie ist es, mit Hilfe von Konzepten der Kritik aus Kultur- und Kunsttheorie, einen vergemeinschaftlichten Kritikbegriff im zeitgenössischen Tanz zu bestimmen. Pirkko Husemann: Choreographie als kritische Praxis. Arbeitsweisen bei Xavier Le Roy und Thomas Lehmen, Bielefeld: transcript 2009.

Activities

Publications

  • Glossary „On Institutions"

    Pirkko Husemann (2015) Glossary „On Institutions", Performance Research, 20:4, 127-133.

  • A Curator's Reality Check. Conditions of Curating Performing Arts

    Pirkko Husemann, in: Beatrice von Bismarck, Jörn Schafaff, Thomas Weski (eds.): Cultures of the Curatorial, Sternberg Press and Kulturen des Kuratorischen, Academy of Visual Arts Leipzig 2012, pp. 269-286.

  • Der Kampf um künstlerische Belange. Eine kleine Institutionskunde am Beispiel des Hebbel am Ufer

    Pirkko Husemann, in: Yvonne Hardt, Martin Stern (ed.): Choreographie und Institution. Zeitgenössischer Tanz zwischen Ästhetik, Produktion und Vermittlung, Bielefeld: transcript 2011, pp. 65-84.

  • When the Dramaturg Becomes Obsolete, the Dramaturgical Remains Important

    Pirkko Husemann, in: Performance Research, ,On Dramaturgy', Vol. 14, No. 3, September 2009, pp. 52-53.

  • Wissen in Bewegung. Perspektiven der künstlerischen und wissenschaftlichen Forschung im Tanz

    Sabine Gehm, Pirkko Husemann, Katharina von Wilcke (eds.), Bielefeld: transcript 2007.

  • Publication list

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