Stefanie Hiß

Stefanie Hiß

born 1974
Member from 2011 to 2016
subject: Sociology

Contact
Friedrich-Schiller-Universität Jena
Lehrstuhl für Soziologie mit dem Schwerpunkt Märkte, Organisationen und Governance
Bachstr. 18k
07743 Jena

Tel.: (03641) 94 58 21
Fax: (03641) 94 58 22
stefanie.hiss@uni-jena.de

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Research Areas

  • Economic and Organisational Sociology

  • Political Economics

  • Sustainable Investments

  • Corporate Social Responsibility

  • Rating Agencies

  • Financialisation

  • Social inequality

  • Urban sociology

 

Curriculum Vitae

  • since 2013

    Speaker of the Jena Centre for Interdisciplinary Research on Societies (JenZiG)

  • since October 2012

    Full Professor (W3), Sociology of Markets, Organizations and Governance, Friedrich-Schiller-University Jena

  • since 2012

    Senior Academic Affiliate at the Center for Research on Gender in the Professions, University of California, San Diego

  • 2012

    Visiting Fellow at Minda de Gunzburg Center for European Studies, Harvard University

  • 2009-2012

    Assistant Professor (W1) of Economic Sociology/ Sociology of Financial Markets, Friedrich-Schiller-University Jena

  • 2009-2012

    Fellow in the Young Researchers Network of the German Research Foundation (DFG): "The political economy of the global processes of financialisation"

  • since 2009

    Schumpeter Fellow of the Volkswagen Foundation and Director of the future scientist group 'Sustainability and Financial Markets'

  • 2007-2009

    Post-doctoral Research Fellow, Researcher [Wissenschaftliche Mitarbeiterin], and Assistant Professor [Akademische Rätin a.Z.) at the Department of Sociology II and in the Research Training Group (German Research Foundation) 'Markets and Social Systems in Europe' at the University of Bamberg

  • 2005-2007

    Researcher [Wissenschaftliche Mitarbeiterin] at the Max Planck Institute for the Study of Societies in Cologne

  • 2006

    Winner of the PhD Award of the University of Bamberg

  • 2005

    Ph.D. in Sociology [Dr. rer. pol.] at the University of Bamberg [summa cum laude]

  • 2002-2005

    Ph.D. student in the Research Training Group 'Markets and Social Systems in Europe' at the University of Bamberg

  • 2004

    Marie Curie Visiting Research Fellow at the Centre for the Study of Globalisation and Regionalisation (CSGR) at the University of Warwick, UK

  • 2003

    DAAD Visiting Research Fellow, Concordia University, Montreal, Canada

  • December 2002

    MA [Diplom] Political Science at the University Frankfurt am Main

  • September 2002

    MSc Econ [Diplom] Economics at the University Frankfurt am Main

  • 1994-2002

    Studies in Economics, Political Science, Sociology, Law, and South Asian Studies at the Universities in Frankfurt am Main and Heidelberg

Featured Publication

Ratingagenturen zwischen Krise und Regulierung

Ratingagenturen zwischen Krise und Regulierung

Anstatt vor Krisen zu warnen, sind die Ratingagenturen in den letzten Jahren selbst in die Krise geraten. Von der Asienkrise 1997 über den Enron-Skandal 2001 bis zur Subprime-Krise 2007 und der gegenwärtigen Euro-Krise: stets sehen sich die Agenturen mit dem Vorwurf konfrontiert, die drohende Krise nicht rechtzeitig erkannt, durch ihre Ratingurteile verschärft oder durch Fehleinschätzungen sogar verursacht zu haben. Insbesondere seit der Subprime-Krise werden die Agenturen daher mit immer neuen Regulierungsvorschlägen und Regulierungen konfrontiert. Hiß und Nagel beleuchten die Rolle der Ratingagenturen auf den Finanzmärkten aus wirtschaftssoziologischer Perspektive, erläutern ihr Versagen vor allem in der Subprime-Krise und diskutieren die zahlreichen Regulierungsversuche in den USA und der Europäischen Union. Dabei zeigen sie zum einen, dass Regulierung allein die Probleme nicht lösen wird und weitere Krisen zu erwarten sind. Zum anderen zeichnen sie den durch die Regulierung ausgelösten institutionellen Wandel nach, der die Ratingagenturen in ihrem Kern verändern wird. Hiß, Stefanie/ Nagel, Sebastian (2012): Ratingagenturen zwischen Krise und Regulierung. Baden-Baden, Nomos.

Publications

  • The Politics of the Financialization of Sustainability

    Stefanie Hiß. In: Competition and Change 17(3): 234-247.

  • Credit Rating Agencies

    Stefanie Hiß/Sebastian Nagel. In: Mügge, Daniel (Hg.): Europe and the Governance of Global Finance. Oxford: Oxford University Press, 127-140.

  • Responsible Investing as Social Innovation

    Stefanie Hiß. In: Osburg, Thomas/ Schmidpeter, René (Eds.): Social Innovation. Solutions for a Sustainable Future. Berlin, Heidelberg: Springer. 229-237.

  • Konfligierende Rationalitäten - wie Nachhaltigkeit die Rationalitätsordnung des Finanzmarktes irritiert

    Stefanie Hiß. In: Engels, Anita/ Knoll, Lisa (Hg.): Wirtschaftliche Rationalität: Soziologische Perspektiven. Wiesbaden, SpringerVS, 2012, 85-107.

  • Warum übernehmen Unternehmen gesellschaftliche Verantwortung? Ein soziologischer Erklärungsversuch

    Stefanie Hiß, Frankfurt am Main, Campus, 2006.

  • From Implicit to Explicit Corporate Social Responsibility - Institutional Change as a Fight for Myths

    Stefanie Hiß. In: Business Ethics Quarterly, 2009, Vol. 19(3), 433- 451.

  • The Role of Ratings in the Subprime Mortgage Crisis: The Art of Corporate and the Science of Consumer Credit Rating

    Akos Rona-Tas, Stefanie Hiß. In: Lounsbury, Michael/ Hirsch, Paul M. (eds.) Markets on Trial. The Economic Sociology of the U.S. Financial Crisis. Research in the Sociology of Organizations, 2010, Vol. 30A: 115-155.

  • Globale Finanzmärkte und nachhaltiges Investieren

    Stefanie Hiß. In: Groß, Matthias (Hg.): Handbuch Umweltsoziologie, Wiesbaden, VS Verlag, 2011, 651-670.

  • Publication list

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